Tips tegen stress(eten) & drukke planningen + Curves review

Als student weet ik als geen ander hoeveel stress een mens kan handelen. Tentamens, opdrachten, werk, koken, huishouden gecombineerd met een sociaal leven is niet altijd makkelijk. Ik weet ook als geen ander hoe makkelijk het dan is om maar snel iets te koken wat ongezond is of te gaan snacken. Gelukkig heb ik in dit jaar best wel wat tips verzameld om alles een beetje meer georganiseerd te krijgen en ook gezond te leven. Ook laat ik jullie kennis maken met Curves, waar ik heel enthousiast over ben! Lees verder als je meer wilt weten.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik heb het dit jaar niet altijd slim aangepakt en daarom heb ik nu ook nog een paar herkansingen te gaan. Leer dus van mij, wees echt streng voor jezelf anders red je het niet!

1. Houd je agenda bij

Schrijf alles op, al je opdrachten, afspraken, uitjes en lessen/colleges. Kijk er kritisch naar. Ik zeg zelf nogal vlug ‘ja’ tegen iedereen en dat is niet altijd slim. Neem af en toe gewoon de tijd om te werken aan je school en zorg ervoor dat je niet op de laatste dag nog hele hoofdstukken moet leren. Keyword is: op tijd beginnen. Door een agenda weet ik ook veel beter wat er aan zit te komen. Op maandag doe ik boodschappen en ik heb een tijdje gehad dat ik dan in de winkel stond en eigenlijk niet wist wat ik in huis moest halen. Nu kijk ik beter naar wat ik te doen heb en op welke dagen ik zelf moet koken en als ik ruim in wil kopen of dat wel slim is. Vorige week kon ik daardoor extra pasta maken die ik snel op kon eten, waardoor ik geen stress had en geen kant-en-klaar maaltje hoefde te eten.

2. Zorg voor comfort

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik het beste leer. Bij mijn ouders lukt het sowieso niet, op de uni vind ik het te stil en mis ik een beetje vrijheid. Op mijn kamer gaat het best, maar ik moet wel alles geregeld hebben. Als ik nog een was moet draaien blijft dat in mijn hoofd zitten. Ik moet de hele dag door makkelijk bij eten en drinken kunnen. Ik moet dus zorgen dat ik (gezond) eten in huis heb. Ik ga snel voor iets goedkoops (meestal zijn dat dus koekjes met chocolade), maar ik schrok er best van dat ik in een jaar een paar kilo was aangekomen (op zich niet erg, kan het hebben). Ik zeg nu tegen mezelf dat ik dan liever iets beter kijk naar ingredienten of fruit haal voor iets meer geld. In een hele rommelige kamer kan ik ook niet leren. Eigenlijk moet alles gedaan zijn, dan kan ik me puur focussen op het leren.

3. Maak jezelf klaar als normaal

Ik heb op collegevrije dagen de neiging om lang in mijn pyjama te blijven zitten en mijn ontbijt uit te stellen. Dat werkt bij mij eigenlijk averechts voor mij productiviteit. Ik werk beter als ik al fris gedoucht ben, mijn energie voor de dag binnen heb en als beautyliefhebber moet ik ook mijn make-up gedaan hebben (anders ga ik dat tijdens het leren doen en leidt dat weer af). Doen alsof het een normale schooldag is werkt voor mij.

Ik ben dus een snacker. Ik wil tijdens college kunnen eten, ik wil iets eten tijdens het leren en als ik een volgeplande dag heb wil ik me niet schuldig hoeven te voelen omdat ik kant en klare lasagne in de oven zet (ik ben geen pizza-eter). Curves stuurde mij een interessant mailtje over hun nieuwe lijn met voedingsrepen en dat sprak me gelijk aan. Curves heeft sportscholen door het hele land en wilde hun programma’s uitbreiden met verantwoorde tussendoortjes. Ze hebben drie repen gelanceerd: twee voor tussendoor die verantwoord zijn door lage calorieengehaltes, weinig suiker en zout, maar wel eiwitten en vezels en een maaltijdvervanger voor drukke dagen, zodat je toch genoeg voeding binnenkrijgt.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Als eerste de Blissful Berry Bite (€1,50). Deze bevat maar 117 kilocalorieën en is daarom een verantwoord tussendoortje. Vezels zetten uit in je maag en daardoor vult deze reep goed. Ik vond deze echt ontzettend lekker en hij is wat zoet, waar ik van houd! Het is een stuk gezonder dan de tussendoortjes die ik normaal pak (ik eet wel eens Wasa Sandwich, echt super lekker, maar die heeft meer dan 500 kcal!) maar zeker even lekker! Hij heeft de structuur van een normale mueslireep met zo’n lekker laagje onderop.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

 

De Dreamy Chocolate Crunch heeft maar 108 kcal. Ik las ooit ergens dat het goed is om je tussendoortjes te beperken tot ongeveer 100 kcal, daar zou deze dus mooi in passen! Deze reep smaakt naar chocolade (wat wil je nog meer?) en is lekker crunchy, waar Blissful Berry Bite wat zoeter en zachter is. Deze smaakt echt als een guilty pleasure maar is eigenlijk heel verantwoord!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Chewy Caramel Delight (€2,50) is een maaltijdreep en bevat daarom wat meer kcal (204, alsnog heel weinig). Ik had nog nooit eerder een maaltijdreep op en was een beetje sceptisch: zou ik echt genoeg hebben aan één reep? Ik vond deze reep echt super lekker. De binnenkant is zacht, als toffee. Ik vind dat in combi met het chocolade-omhulsel super lekker. Hij smaakt heel erg naar toffee en laat dat nou net een van mijn favorieten zijn! Ik merkte het na een paar hapjes al, hoe lekker ik hem ook vond, ik raakte er best wel vol van. Na deze reep had ik echt geen honger meer en heb ik er de hele avond prima tegenaan gekund! Je eet natuurlijk het liefst een complete maaltijd en het is zeker beter om ’s avonds goed te eten (bijvoorbeeld groente), maar als je het echt druk heb of on te go moet eten vind ik dit wel echt handig!

Ik ben in ieder geval enthousiast over de Curves repen, die te koop zijn bij hun sportscholen. Ze zijn voor mij wat lastig verkrijgbaar (er zit geen filiaal in Amsterdam), dus ik hoop dat ze snel online te koop zijn of naar normale winkels komen. Het heeft me in ieder geval geinspireerd om wat beter naar mijn tussendoortjes te kijken en het heeft me geleerd dat een snelle hap niet altijd vet hoeft te zijn!

 

Hoe ga jij om met stress? Wat zijn jouw tips voor tussendoortjes en maaltijdvervangers?

 

Een gedachte over “Tips tegen stress(eten) & drukke planningen + Curves review

Plaats een reactie